1.
Pytanie dotyczy dostępu do bronchoskopii w świadczeniach pulmonologicznych : z informacji uzyskanych przez lekarzy pulmonologów wynika, że nie wykonuje się bronchoskopii w warunkach ambulatoryjnych a wyłącznie szpitalnych. Jak uzyskać więc dodatkową ocenę za "dostęp"?
Dostęp można uzyskać, co będzie trzeba udokumentować, przedstawiając umowę podwykonawstwa. Bronchoskopia fiberoskopowa znajduje się w wykazie świadczeń gwarantowanych w przypadku badań diagnostycznych oraz warunkach ich realizacji stanowiących załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 27 maja 2011 r. w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu ambulatoryjnej opieki specjalistycznej ze zm.
2.
Przychodnia posiada aparat do krioterapii z dwoma sondami – dermatologiczną i ginekologiczną. Poradnie dermatologiczna i ginekologiczna pracują w różnych godzinach i mają możliwość wymieniania się jednym aparatem – jego konstrukcja pozwala na bezproblemowe przenoszenie pomiędzy gabinetami. Dodatkowo zabiegi kriochirurgiczne w poradni ginekologicznej wykonywane są po ich uprzednim umówieniu i aparat mógłby być przenoszony do gabinetu tylko w dniu ich wykonywania.
Czy w tym przypadku, Oferent może zadeklarować dla obu poradni posiadanie aparatu krio w miejscu wykonywania świadczeń (aparat będzie znajdował się naprzemiennie w 2 gabinetach w zależności od dni ich pracy)? Czy kontrola nie zakwestionuje zadeklarowanej "obecności w miejscu", jeśli podczas kontroli gabinetu dermatologicznego aparat będzie znajdował się piętro niżej w gabinecie ginekologicznym lub odwrotnie?
Traktując pytanie szerzej tzn. ogólnie w odniesieniu do sprzętu diagnostycznego, który zgodnie z warunkami jego użytkowania może być przemieszczany, powyższa sytuacja wymaga podjęcia przez świadczeniodawcę decyzji polegającej na określeniu docelowego miejsca umieszczenia sprzętu diagnostycznego, dla którego aparat do krioterapii zostanie opisany w ofercie jako znajdujący się w miejscu udzielania świadczeń. W przypadku poradni współużytkującej sprzęt należy zadeklarować jako znajdujący się w lokalizacji.
3.
Czy dokument zakupu sprzętu wymaganego – faktura lub faktura proforma jest wystarczającym w przypadku, gdyby zamówione urządzenie miało nie dojechać na czas Państwa ewentualnej kontroli odbywającym się przed przyznaniem kontraktu?
Świadczeniodawca w odpowiedziach na pytania ankietowe deklaruje obecność urządzeń diagnostycznych, jako dostępnych w dniu złożenia oferty. Deklarowane urządzenia diagnostyczne powinny się również znaleźć w wykazie sprzętu stanowiącym cz. V formularza ofertowego. W związku z powyższym, w przypadku stwierdzenia braku urządzenia na wyposażeniu komórki organizacyjnej realizującej świadczenia, udokumentowanie zakupu urządzenia zadeklarowanego w zasobach, które w dniu kontroli nie stanowi wyposażenia poradni, nie będzie uznawane za potwierdzające zgodność złożonej oferty ze stanem faktycznym.
4.
Czy można jeden sprzęt wykazać w dwóch różnych komórkach jako obecny w miejscu? Obecność i wykorzystanie sprzętu będzie odbywało się wg harmonogramu pracy komórki. Czas pracy komórek będzie różny. Komórki znajdują się w tej samej lokalizacji na tym samym piętrze.
Powyższa sytuacja wymaga podjęcia przez świadczeniodawcę decyzji polegającej na określeniu docelowego miejsca umieszczenia sprzętu diagnostycznego, dla którego zostanie on opisany w ofercie jako znajdujący się w miejscu udzielania świadczeń. W przypadku poradni współużytkującej sprzęt należy go zadeklarować jako znajdujący się w lokalizacji.
5.
W ankiecie jedno z pytań dotyczy miejsca udzielania świadczeń i jeżeli jest ono na piętrze, czy zapewnia świadczeniodawca dźwig.
Jeżeli jesteśmy w trakcie remontu i w chwili składania oferty windy nie mamy, ale w maju będzie instalowana, czyli 1 lipca będzie dostępna w obiekcie, czy możemy zaznaczyć że posiadamy urządzenie umożliwiające wjazd osobom niepełnosprawnym na piętro?
Nie, dlatego że zgodnie ze stanem faktycznym winda nie została jeszcze zainstalowana/ uruchomiona. W związku z zaistniałą sytuacją świadczeniodawca może złożyć wyjaśnienia do oferty.
6.
Która pracownia na terenie województwa pomorskiego posiada odpowiednią akredytację- pracownia spełniająca wymagania pracowni klasy B lub C wg zasad PTK i wykonuje badania:
Zgodnie z informacjami posiadanymi przez Oddział, na terenie województwa pomorskiego, akredytację pracowni echokardiografii klasy C wg zasad Polskiego Towarzystwa Kardiologicznego umożliwiającą wykonywanie echokardiografii przezprzełykowej oraz echokardiografii obciążeniowej, posiada jedna z pracowni działających w Uniwersyteckim Centrum Klinicznym w Gdańsku.
7.
Czy jak rozpoczynamy działalność 01.07.2013, to czy wymagany sprzęt musi znajdować się już wcześniej?
Wymagany sprzęt świadczeniodawca powinien posiadać w dniu złożenia oferty.
8.
Jak liczymy czas pracy pracowni, w przypadku gdy wykonujemy gastroskopię i kolonoskopię w jednej pracowni? Czy czas pracy pracowni = czasowi pracy lekarzy wykonujących gastroskopię + czas pracy lekarzy wykonujących kolonoskopię?
W przypadku realizacji gastroskopii i kolonoskopii w jednej komórce organizacyjnej czas pracy personelu realizującego świadczenia w obu zakresach świadczeń można wykazać łącznie. Na czas pracy pracowni endoskopii składają się harmonogramy pracy lekarzy realizujących oba typy badań, jednak nie jest to oczywiście prosta suma wynikająca z łącznego czasu pracy poszczególnych specjalistów, tylko ramy czasowe określające dostępność pracowni dla pacjentów w poszczególnych dniach.
9.
Jak liczymy czas pracy poradni, w przypadku gdy mamy 2 gabinety danej specjalności w których pracują lekarze tej samej specjalności i tu przykład: Mam 2 gabinety chirurgiczne, w których pracuje 2 chirurgów we wtorek od 8:00 do 12:00. Czy czas pracy poradni wynosi 4 h, czy 8h?
Zgodnie z wyżej opisaną regułą w opisanym przypadku czas pracy poradni (składającej się z dwóch pomieszczeń) wynosi 4 godziny.
10.
Czy oferent może zadeklarować obecność audiometru w lokalizacji (świadczenia z zakresu otolaryngologii), jeśli ww. audiometr będzie znajdował się w placówce jedynie w wybrane dni w celu wykonywania badań dla umówionych na nie uprzednio pacjentów? W opisywanej sytuacji, osoba wykonująca badania audiometryczne będzie przyjeżdżała z audiometrem do miejsca wykonywania świadczeń wg stałego grafiku na podstawie odrębnej umowy ze świadczeniodawcą. Jeśli aparatu nie będzie w placówce w dniu kontroli gabinetu to czy nie zostanie zakwestionowana zadeklarowana przez oferenta dostępność audiometru w lokalizacji?
Nie. W opisanym przypadku, biorąc pod uwagę zapisy rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 27 maja 2011 r. w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu ambulatoryjnej opieki specjalistycznej ze zm., audiometr nie znajduje się lokalizacji.
11.
W załączniku 3a dot. wymagań w poradni okulistycznej dziecięcej jest: ortoptysta, pielęgniarka min. 50% czasu pracy poradni proszę o wyjaśnienie, czy wymagana jest pielęgniarka 50% poradni + 50% ortoptystka, czy wystarczy tylko pielęgniarka 50% pracy poradni ( bez ortoptystki)
Obecność pielęgniarki w poradni okulistycznej w wymiarze czasu pracy równym co najmniej 50% czasu pracy poradni stanowi element rankingujący, jak również osoby, która ukończyła szkołę policealną publiczną lub niepubliczną o uprawnieniach szkoły publicznej i uzyskała tytuł zawodowy ortoptysty lub dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe w zawodzie ortoptysta są warunkami dodatkowo ocenianymi. Ich obecność w zakresie okulistyki dla dzieci nie jest warunkiem wymaganym.
12.
Co napisać w ankiecie ofertowej- pytanie 1.8.11 czy oferent zapewnia możliwość doboru aparatów słuchowych różnymi metodami….
sam w ramach Poradni tego nie zapewniam, ale protetyk słuchu, który dobiera aparaty słuchowe ma gabinet tuż obok mojej Poradni Otoalryngologicznej/drzwi obok/. Działa w ramach własnej firmy i rozlicza się z NFZ niezależnie od nas. Czy to sie kwalifikuje jako …. w miejscu …?
Nie. Warunek byłby spełniony wyłącznie w sytuacji zapewnienia przez oferenta możliwości doboru aparatów słuchowych różnymi metodami w pomieszczeniu poradni realizującej świadczenia, której dotyczy składana oferta.
Abstrahując od warunków realizacji świadczeń w zakresie otolaryngologii, traktując pytanie szerzej, opisana relacja z protetykiem nie mogłaby zostać zadeklarowana w ofercie nawet jako dostęp w lokalizacji, dlatego że z opisu nie wynika, że z protetykiem łączy oferenta coś więcej poza sąsiedztwem (brak informacji dot. ewentualnej umowy podwykonawstwa)
13.
Do konkursu ofert z zakresu AOS należy dołączyć kopie KRS oraz Księgi rejestrowej, czy wystarczy oświadczenie oferenta ( załącznik nr 1 do zarządzenia 53/20122/DSOZ).
Załączenie pełnych wpisów do rejestrów nie są wymagane. Należy przedstawić: „Oświadczenie oferenta o wpisach do rejestrów” generowane podczas wydruku oferty z programu Konkurs Ofert – Ofertowanie, podpisane przez osoby uprawnione do reprezentowania oferenta.
14.
W przypadku gdy placówka posiada np. 10 poradni specjalistycznych, czy musi posiadać 10 gabinetów diagnostyczno-zabiegowych i jak one powinny być zarejestrowane w rejestrze wojewody? Czy wystarczy jeden wpis gabinetu diagnostyczno-zabiegowego do np. 5 poradni?
Gabinet diagnostyczno-zabiegowy wymagany jest w przypadku oferentów, którzy na podstawie umowy z NFZ będą realizować procedury zabiegowe. Deklaracja posiadania w strukturze organizacyjnej świadczeniodawcy gabinetu/ów diagnostyczno- zabiegowego/ych wykorzystywanego do realizacji świadczeń w ramach poradni stanowiącej przedmiot oferty jest również jednym z warunków dodatkowo ocenianych. Placówka posiadająca 10 poradni nie musi posiadać 10 gabinetów diagnostyczno-zabiegowych, należy jednak mieć na uwadze, iż liczba gabinetów w strukturze organizacyjnej świadczeniodawcy powinna być zgodna z zadeklarowaną w złożonej/ych ofercie/ach, biorąc pod uwagę sposób zadeklarowania dostępu do gabinetu: w miejscu, w lokalizacji, na wyłączność.
15.
Bardzo proszę o odpowiedź na pytanie, czy poprzez możliwość wykonywania badań w miejscu bądź w lokalizacji (np. możliwość wykonania TK lub RM w lokalizacji lub możliwość doboru aparatów słuchowych różnymi metodami w miejscu) rozumie się: możliwość wykonania ww. badań przez cały czas pracy danej poradni zgodny z jej harmonogramem czy też mogą być one wykonywane w wyznaczone dni poza harmonogramem pracy poradni lub dni tylko częściowo się z nim pokrywające?
W przypadku zadeklarowania spełnienia warunków dla realizacji badań „w miejscu”, złożone oświadczenie dotyczy zapewnienia realizacji badań diagnostycznych w pełnym zadeklarowanym harmonogramie pracy poradni. W przypadku zadeklarowania dostępu do badań „w lokalizacji” powyższy warunek nie musi być spełniony.
16.
Czy sprzęt, który posiada podwykonawca znajdujący się w tej samej lokalizacji co oferent może być traktowany jako sprzęt w lokalizacji oraz co za tym idzie – czy prawidłowym będzie przedstawienie dokumentacji technicznej tegoż sprzętu jako własność podwykonawcy?
Tak. Dostępność do badań diagnostycznych w lokalizacji na podstawie umowy podwykonawstwa uprawnia do udzielenia odpowiedzi twierdzącej. Zapisy umowy podwykonawstwa powinny potwierdzać deklarację złożoną przez świadczeniodawcę.
17.
Czy w poradni okulistyki dziecięcej godziny pracy ortoptystki są zaliczone do godzin pracy poradni?
Tak. Ortoptysta jest osobą realizującą świadczenia opieki zdrowotnej.
18.
Czy jeśli zapewniam w miejscu wykonywanie zabiegu amniopunkcji diagnostycznej a badanie genetyczne płynu u podwykonawcy (laboratorium genetyczne) poza lokalizacją, to czy na pytanie w ankiecie: „czy oferent zapewnia wykonywanie amniopunkcji diagnostycznej z badaniem płynu owodniowego w lokalizacji” odpowiedź – TAK – będzie prawidłowa. Czy rozumieć to należy jako możliwość wykonania procedury amniopunkcji w lokalizacji czy badania genetycznego w lokalizacji?
Świadczeniodawca powinien zapewniać bezpośrednio lub na zasadzie umowy podwykonawstwa możliwość wykonania amniopunkcji diagnostycznej „w lokalizacji”. W przypadku badanie płynu owodniowego powyższy warunek nie musi być spełniony.
19.
Czy w poradni specjalistycznej jeden lekarz (kontraktowy) może przyjmować dziennie powyżej 7 godzin 35 minut.
Tak. Obowiązujące przepisy nie regulują czasu pracy personelu medycznego realizującego świadczenia na podstawie umowy cywilnoprawnej łączącej go ze świadczeniodawcą.
20.
Jaki gabinet zabiegowo-diagnostyczny jest warunkiem dodatkowo ocenianym dla poradni audiologicznej? Czy wymaga to odrębnego wpisu do rejestru podmiotu leczniczego?
Wymagania jakie powinien spełnić gabinet diagnostyczno- zabiegowy określa rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 26 czerwca 2012 r. w sprawie szczegółowych wymagań, jakim powinny odpowiadać pomieszczenia i urządzenia podmiotu wykonującego działalność leczniczą.
W związku z powyższym deklaracja zapewnienia gabinetu diagnostyczno- zabiegowego, o którym mowa w paragrafie 2 ust. 1 pkt 7 zarządzenia w sprawie określenia warunków zawierania i realizacji umów w rodzaju ambulatoryjna opieka specjalistyczna powinna znaleźć swoje potwierdzenie w wpisie do Rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą.
21.
Konkurs AOS Proszę o informację odnośnie zgłaszania gabinetów zabiegowych w przypadku isndywidualnych specjalistycznych praktyk lekarskich- w rejestrze OIL brak mozliwości osobnego rejestrowania gabinetu diagnostyczno zabiegowego jedyny ślad o istnieniu takowego to wpis o zakresie udzielanych świadczeń zdrowotnych: "w zakresie posiadanych specjalizacji w ramach gabinetu diagnostyczno zabiegowego" czy taki wpis wystarczy do zgłoszenia gabinetu do konkursu?
Zweryfikowanie posiadania gabinetu diagnostyczno-zabiegowego przez indywidualne i grupowe praktyki lekarskie (dla których organem rejestrowym są Okręgowe Izby Lekarskie) nastąpi poprzez dołączenie do oferty pozytywnej decyzji właściwego Państwowego Inspektora Sanitarnego, z którego to dokumentu wynikać będzie, iż poddano procesowi oceny spełnianie wymagań określonych w rozporządzeniu MZ z dnia 26.06.2012 r. w sprawie szczegółowych wymagań, jakie powinny opowiadać pomieszczenia i urządzenia podmiotu wykonującego działalność leczniczą, dla gabinetu diagnostyczno- zabiegowego.
22.
Czy można złożyć ofertę w konkursie na AOS, jeżeli poradnia jest w trakcie rejestracji, a przedstawimy dokumenty z Urzędu Wojewódzkiego potwierdzające złożenie dokumentów?
W opisanej sytuacji świadczeniodawca zostanie wezwany do usunięcia braków formalnych. W przypadku nieusunięcia braków formalnych (dostarczenia wymaganego wpisu do Rejestru Podmiotów Wykonujących Działalność Leczniczą) w wyznaczonym terminie taka oferta zostanie odrzucona w całości lub części dotyczącej niezarejestrowanej poradni z powodu niespełnienia warunków wymaganych.
Podpisała: Barbara Kawińska, Dyrektor Pomorskiego OW NFZ
data publikacji: 12 marca 2013 r.